Η ιστορία της παλιάς σιδηροδρομικής γέφυρας του Άρδα
Είναι ένα σημείο της σιδηροδρομικής
γραμμής που άρχιζε από την Κωνσταντινούπολη και κατέληγε στην Αυστρία . Η
γραμμή αυτή ήταν η κεντρική γραμμή των σιδηροδρόμων της Ρούμελης .
Στις 17 Απριλίου 1869 υπογράφηκε η
συμφωνία για να κατασκευαστούν οιΣιδηρόδρομοι της Ρούμελης ( Rumeli
Demiryollari ) . Την κατασκευή ανέλαβε ο Εβραίος τραπεζίτης βαρώνος Χιρς
.
Στη συμφωνία προβλεπόταν να
κατασκευαστεί μια κεντρική γραμμή : Κωνσταντινούπολη – Αδριανούπολη –
Φιλιππούπολη – Σαράγιεβο – Αυστρία.
Κάθετοι άξονες : Πύθιο – Αλεξανδρούπολη ( τότε Ντεντέ Αγάτς ) , Βελιγράδι – Θεσσαλονίκη και Φιλιππούπολη – Μπουργκάς .
Η κατασκευή της γραμμής άρχισε το 1870 και τελείωσε στις 17 Δεκεμβρίου 1873 .
Στην περιοχή μας η γραμμή περνούσε τον Έβρο στο Πύθιο και μετά την
Ορεστιάδα και τη Βύσσα έμπαινε στην περιοχή του Καραγάτς . Μετά περνούσε
πάνω από τη γέφυρα του Άρδα , από τα Μαράσια και συνέχιζε προς το
Μουσταφά Πασά ( Σβίλενγκραντ ) και τη Φιλιππούπολη .
Τότε όλα αυτά τα εδάφη ανήκαν σε ένα κράτος , την Οθωμανική Αυτοκρατορία
. Μετά τη χάραξη των συνόρων το 1923 η γραμμή έμπαινε στο ελληνικό
έδαφος στο Πύθιο , ξαναέμπαινε στο τουρκικό στο Καραγάτς , έμπαινε πάλι
στο ελληνικό έδαφος στα Μαράσια και μετά το Ορμένιο έμπαινε στη
Βουλγαρία ( Σβίλενγκραντ ) . Όλα αυτά μέχρι το 1976 , οπότε και η Ελλάδα
και η Τουρκία έκαναν τη δική τους γραμμή .
Η γέφυρα υπάρχει ακόμα και σήμερα , αν και δε χρησιμοποιείται πια , όπως
και το στρατιωτικό φυλάκιο , ακριβώς δίπλα της . Η παλιά γραμμή , από
το στρατιωτικό φυλάκιο μέχρι το σημείο που συναντάει τη νέα
σιδηροδρομική γραμμή για τις Καστανιές , χρησιμοποιείται ως δρόμος .
Στις μεγάλες γιορτές και κυρίως το Πάσχα , πολλοί από το χωριό , αλλά
και ξένοι , επισκέπτονται το φυλάκιο της γέφυρας , για να ευχηθούν και
να δώσουν δώρα στους στρατιώτες .
marasia.blogspot.com
marasia.blogspot.com
Σχόλια